De grand finale - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Sanne - WaarBenJij.nu De grand finale - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Sanne - WaarBenJij.nu

De grand finale

Blijf op de hoogte en volg Sanne

28 September 2013 | Nederland, Nederland

Daag allemaal,

Had ik jullie toch mooi voor de gek gehouden! Jullie dachten zeker dat we allebei van de berg te pletter gevallen waren. Maar niks is minder waar. We hebben het allebei overleefd en ik kan het iedereen aanraden. Het is ZOOOOO mooi!
Stiekem zijn we nu alweer in maand in Nederland, en weer hard aan de studie, maar graag ga ik even terug in de tijd. Even net alsof doen alsof we nog steeds in Nepal zijn. Pokhara. Vanuit waar we een wandeltweedaagse gingen houden. Nepal is natuurlijk bij uitstek het land om flink te gaan hiken, maar aangezien het niet helemaal het goede seizoen was, we niet zo heel veel tijd meer hadden, geen geschikte kleding meehadden voor lange afstanden en ik niet helemaal wist of het wel iets voor mij zou zijn, gingen we maar twee dagen. 1 Nacht in een hutje op de berg, 1 dag de berg op en de andere de berg af. Het ergste is dat ik nog 5 dagen spierpijn heb gehad. Rottrappen. Laxman was onze gids en hij was een goede keuze! Het was enorm gezellig en we hebben megaveel gebabbeld en Nepalees geleerd. ChiplohCHAA (pas op, glad) was wel de favoriet. Ook omdat het dus inderdaad geen heel goed pad was, en het nogal wel eens glad kon zijn (CHIPLOHCHAAAA) De weg was af en toe ook gewoon weg, of er was nu een rivier voor in de plaats gekomen, maar eenmaal boven was het het allemaal waard. Wat een prachtig uitzicht. Wij, en de Italianen die ook boven op de berg waren, hadden ook nog enorm veel geluk, want s ochtends en s avonds hebben we weinig last gehad van bewolking, die normaal het uitzicht belemmerd tijdens het regenseizoen.
We sliepen in een guesthouse dat gerund leek te worden door twee gezellige tantes die ook graag blond haar wilden en vonden dat ik net 15 was. YOU SO YOUNG!
Ja het was een geslaagde trappenlooptweedaagse.

Na Pokhara hadden we een beetje twijfels waar we heen wilde. Toen we in Kathmandu aankwamen, dacht ik meteen: Nee, ik heb geen zin in een vieze aziatische smogstinkstad! Dus zijn we naar het cultural heritage dorp gegaan dat er bijna naast ligt. Baktapur. Dit hele dorp is dus werelderfgoed en het kost dan ook best nog wat om er te mogen rondlopen of logeren(15 keiharde dollars!). We vonden een leuk familieguesthouse en hebben vervolgens geprobeerd de route van de lonely planet te volgen. Helaas raakten we hopeloos de weg kwijt, maar kwam het allemaal weer op zijn pootjes terecht. We hebben ook heel veel tempels gezien van de originele route, en wie weet misschien op deze manier nog wel meer! Baktapur is echt een prachtig dorp, maar niet heel erg groot, dus verhuisden we naar Kathmandu. Het bleek allemaal best mee te vallen daar. Het was wel zo dat het gedeelte waar wij zaten een enorm toeristengebeuren was, maar dat had ook wel weer wat na de rust van Baktapur. Overdag liepen we een rondje of twee rond de grootste stupa van Nepal, en s avonds doken we eeeindelijk weer eens een kroeg in. Of beter, een rockbar. Topavond gehad en we kwamen zelfs nog oude bekenden tegen. Twee engelse meisjes die we eerder in Udaipur, India hadden leren kennen!

Onze laatste dagen in Nepal sleten we met nog meer stupa's en tempels bezoeken, nog naar Durbar Sqaure van Patan te gaan, en het Durbar square van Kathmandu zelf. Durbar Squares zijn de centrale 'markt' pleinen waar enorm veel tempels verzameld staan.

En toen moesten we alweer bijna naar huis. We vlogen eerst nog van Kathmandu naar Delhi. Daar zagen we ook Sieske weer! Een grote reünie. In Delhi zelf bleek een hindu festival te zijn, waardoor de halve stad afgezet was. Zo ook de buurt waar we een hostel aangeraden hadden gekregen. Om 11 uur s nachts moesten we nog op zoek naar een plekje om te slapen in een DElhi waar de helft van de hotels dus niet toegankelijk was, het andere deel volzat met mensen die voor het festival kwamen of veeeel te duur waren. Ook voor ons. Het was een verschrikkelijke zoektocht, maar uiteindelijk was er een hotel dat nog voor een redelijke prijs een kamer voor ons had. Wel eerst even de kakkerlakjes wegjagen!

Onze laatste dag in Delhi werd ook een beetje gehinderd door het festival. Veel bezienswaardigheden waren namelijk ook gesloten. We hebben nog wel de grootste moskee van een afstandje kunnen zien omdat onze tuktuk driver zo aardig was om er langs te rijden en hebben de lotus tempel nog kunnen zien. We zagen nu wel een heel ander stuk van Delhi dan de allereerste keer dat we er waren. Dat kwam vooral ook omdat we nu bij het rijkere Connaught place in de buurt zaten. Het is ook niet gek dat je niet alles van Delhi in 1 dag kunt zien, met een bevolkingsaantal even hoog als in heel Nederland.
En toen was het zover. Tijd om echt naar huis te gaan. Nog een laatste Palak Paneer maaltijd en de volgende ochtend heel vroeg met de superhippe metro naar het vliegveld. Een paar uurtjes en films verder, waren we op Schiphol! Heel veel foto's gemaakt want heel veel mooie dingen gezien, alle gebeurtenissen hebben jullie kunnen meelezen! Iedereen bedankt voor het lezen en vooral ook voor het reageren want dat maakt het allemaal veeeel leuker!

  • 28 September 2013 - 22:20

    Saskia:

    Yess, alles gelezen! Blij dat jullie weer veilig terug zijn. Binnenkort een fotoavond. X

  • 28 September 2013 - 22:21

    Saskia:

    He, dat lijkt net het operahouse!

  • 01 Oktober 2013 - 15:51

    Herbert:

    jaaah, fotoavond!

  • 09 Oktober 2013 - 18:32

    Mieke:

    Zie nu de foto' s pas. Mooi beeld.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Jaaa! Het is weer tijd voor een nieuw avontuur. Lucky bastards die nog steeds zijn geabonneerd op deze waarbenjij.nu kunnen weer lekker meelezen wat ik deze keer in India en Nepal ga beleven. Ik ga in ieder geval met twee vriendinnetjes die sommigen van jullie waarschijnlijk al zijn tegengekomen bij de verhaaltjes uit Indonesie want daar zijn Sas en ik deze twee tegengekomen! Ik heb het natuurlijk over Sieske en Tessie! Bijna twee maanden gaan we naar India en Nepal en we hebben er heel veel zin in. Het holi feestje dat we al hebben bezocht was in ieder geval al een groot succes dus daar in India zal het ook wel goed komen! ------------------------------------------------------- Aangezien ik eigenlijk pas in de USA die-hard ben begonnen met deze blog bijhouden hebben jullie heel wat jaartjes gemist. Ik weet dat toen ik 0 jaar was ik met mijn ouders naar Frankrijk ben geweest, natuurlijk geen herinnering meer daaraan, maar ik ben er geweest! Later zijn we nooit meer in de zomervakantie naar Frankrijk gegaan. Mijn ouders hebben er nog al een hekel aan dat land, of beter, niet aan het land maar aan de mensen die er wonen. Blijkbaar zijn we in dat jaar erna naar Engeland geweest, maar aangezien ik die hele vakantie in de buggy heb gezeten, weet ik daar ook niks meer van. Latere jaren zijn we vaak naar Italie en Spanje geweest. Maar we hebben ook een rondje rond de oostzee gemaakt, zijn naar Kroatië gereden, met het vliegtuig naar onder andere Sint Petersburg en Boedapest en ben ik zelf, toen ik daar oud genoeg voor was, naar London, Spanje en Italie geweest. Deze blog dateert uit de tijd toen we een geweldige roadtrip-achtige vakantie in Amerika gingen maken met Tanja en mijn ouders en ook ben ik zes maanden naar Australie, Nieuw-Zeeland en Indonesie geweest samen met Sas! (zie sanensas.waarbenjij.nu)

Actief sinds 25 Mei 2009
Verslag gelezen: 548
Totaal aantal bezoekers 20653

Voorgaande reizen:

11 Juli 2014 - 25 Januari 2015

Buenos Aires

29 Juni 2013 - 23 Augustus 2013

India en Nepal

12 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

The land of "Yes we can!"

21 Juli 2009 - 16 Augustus 2009

Spanje

01 Juni 2009 - 01 Juni 2009

Pinkpop

Landen bezocht: